احسان رضایی

یک توسعه دهنده

اجرای collection های postman

برای اجرای collection ها در نوار کناری سمت چپ روی فلش مجموعه ی مورد نظرتون کلیک و سپس دکمه ی run رو بزنید. میتونید تمام collection ها یا فقط یک پوشه رو اجرا کنید. اگر در زمان اجرا با خطایی برخورد کردین میتونید داخل postman console که قبلا در موردش توضیح دادم جزئیات کاملش رو ببینید.

run collection

collection ها در postman

collection چیزی مثل folder هست که به منظور دسته بندی درخواست های مشابه از یک نوع یا یک گروه استفاده میشه. مستندات خود postman توضیحات خوبی در مورد ایجاد و مدیریت collection داده که در اینجا سعی میکنم نمونه ای رو مثال بزنم.

در قسمت سمت چپ نرم افزار و با کلیک روی دکمه new folder میتونید یک یا چند collection ایجاد کنید. زمانی که درخواست جدیدی رو ایجاد میکنید با کلیک روی گزینه ی save میشه اون رو داخل folder های تعریف شده ذخیره کرد.

create collection

امکانش وجود داره به این توافق برسیم که یک ساختار ساده گزینه ی خوبیه پس میشه برای هر feature یک collection ساخت. داخل application ما دوره های آموزشی وجود داره به اضافه اینکه کاربران میتونن داخل دوره ها ثبت نام و بعد از اون دوره های خودشون رو داخل پنل کاربریشون مشاهده کنن. میتونیم برای این feature یک collection بسازیم.

کتابخانه های کمکی postman

اعتبار سنجی پاسخ ها و بررسی خروجی JSON که اغلب شامل attribute های زیادی هست به مرور خسته کننده میشه. postman شامل کتابخانه های مفیدی هست که به شما برای test کمک میکنه. به ویژه lodash و tv4 JSON schema validator. میتونید لیست کامل این کتابخانه ها رو اینجا ببینید. بیایید دوباره عملیات test صفحه ی login رو که در پست های قبلی انجام دادیمُ ادامه بدیم.

از اونجایی که login ما فقط یک token برمیگردونه میتونیم ست بودن مقدار token رو بررسی کنیم.

let jsonData = JSON.parse(responseBody);
let ok = responseCode.code === 200;
tests["Successful request"] = ok;
tests["Token is set"] = _.has(jsonData, "token");

if(ok) {
    pm.environment.set("token", jsonData.token);
}
ادامه...

استفاده از console در postman

گاهی اوقات نیاز دارین اطلاعات درخواست و پاسختون رو با دقت بیشتری بررسی کنید. ابزار console این اطلاعات ارسال شده و دریافتی شما رو با جزئیات بیشتری ثبت میکنه. برای باز کردن console از کلید ترکیبی cmd+alt+C استفاده کنید یا اینکه به آدرس View > Show Postman Console برید.

عملیات test در postman

هنگام توسعه ی application نیاز داریم از صحت نتایج API اطمینان حاصل کنیم. با استفاده از testing میتونیم انواع مختلفی از اعتبار سنجی ها رو برای نتایج ایجاد کنیم. به عنوان مثال برای درخواست login در زبانه tests کد زیرُ بنویسید و روی دکمه Send کلیک کنید.

 

tests["Successful request"] = responseCode.code === 200;

 

postman tests

ادامه...

تعریف متغییر های محیطی در postman

Environment Variables ها امکان خوبی هستن که انجام عملیات copy/paste رو کاهش میدن و تمام متغییر های ما رو در یک جا نگه میدارن. environment یک محیط اجراست. ما میتونیم محیط های متفاوتی داشته باشیم مانند، محیط ارزیابی، عملیاتی/استقرار و... 

postman انواع مختلفی از متغییر ها رو در اختیار ما میذاره(Global، Environment، Local و Data). متغییر های Global  که اینجا مثالی در موردش خواهیم زد همه جا قابل استفاده هستند. شما میتونید در مورد متغییر ها اینجا بیشتر بخونید.

به عنوان مثال، ما به سه متغییر نیاز داریم.

domain: یک subdomain فعال که در حال حاضر ازش استفاده میکنیم مثل company1، company2 یا هر چیز دیگه ای.

url: آدرس اپلیکیشن مون.

token: توکنی که برای احراز هویت ازش استفاده میکنیم.

ادامه...

احراز هویت یا authorization در postman

postman از انواع روش های احراز هویت پشتیبانی میکنه. در این قسمت، ما بر روی احراز هویت با استفاده از token در قسمت headers تمرکز میکنیم. میتونید روش های دیگه رو در اینجا مطالعه کنید. اگر فرصتی بود حتما ترجمه میکنم.

خیلی ساده، در هر درخواست token رو در header ارسال میکنیم. سمت نرم افزار این توکن رو دریافت و بررسی میکنه تا از معتبر بودنش مطمئن بشه.

postman authorization

ادامه...

آموزش postman ایجاد یک request

اولین گام برای کار با postman، ایجاد یک request و مشاهده پاسخ یا خروجی اون هست. 

postman request

ادامه...

آموزش postman

برای کار با postman نکته ی خاصی وجود نداره اما زیاد داخل وبلاگم جستجو میشه.

برنامه رو نصب و اجرا کنید. در قسمت بالا و سمت چپ:

postman-1

دو tab وجود داره، history تاریخچه درخواست هایی که ارسال کردینُ نشون میده و اگر بخواهید اونها save کنید در tab دوم یعنی قسمت collection قرار میگیره. collection مجموعه ای از درخواست های شماست که در واقع اونها رو علاوه بر ذخیره کردن دسته بندی هم میکنه. از collection میتونید export بگیرید و به عنوان یک backup نگهداریش کنید.

در بالای همین قسمت دو بخش دیگه هم قابل مشاهده است، runner تمام درخواست های یک مجموعه(collection) رو به صورت گروهی اجرا میکنه. امکان import درخواست ها و همچنین export نتایج وجود داره. هدف این بخش اجرا و تست یک مجموعه است.

بخش import همونطور که از نامش پیداست امکان اضافه کردن اطلاعات رو بهتون میده. این اطلاعات میتونه collection, environment, data dump, curl command یا یک RAML / WADL / suagger(v1/v2) / runscope باشه.

ادامه...

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.