احسان رضایی

یک توسعه دهنده

یک پیشنهاد هنگام جستجوی شغل جدید

در دست نوشته ها , / تاریخ ارسال 30-08-1401 / 1 نظر / آخرین ویرایش 14-01-1403

سلام،
ساعت 10 شب 30 آبان 1401. حال هممون خوب نیست...
بعد از کلی وقت اومدم توی لینکدین تا وضعیت شغلیم رو open to work بزنم. متوجه شدم خیلیا مثل من به علت اوضاع بد موجود شغلشون رو از دست دادن. حس کردم وقت نوشتن تجربیاتم در این زمینه است. من فقر رو با پوست و خون و استخونم درک کردم، اگر ازم بپرسین بزرگترین ترست چیه میگم بی پولی. لازم دونستم بگم توی این شرایط بهتره چکار کرد و توصیه ای براتون دارم.
اینجا قرار نیست توضیح بدم چطور رزومه بهتری بنویسید یا چطور مصاحبه کنید، از یه مقدار عقب ترش میگم و خوشحال میشم این مطلب به دردتون بخوره.

مختصرا در مورد واکنش طبیعی مغز توضیح بدم. اسمش رو میذارم تلاش جهت بقا! این واکنش طبیعی از زمان غار نشینی به ما انسان ها ارث رسیده. انسان های اولیه وقتی شکار گیرشون نمیومد احتمالا به علت گرسنگی میمردن یا خودشون بر اثر ضعیف شدن، شکار دیگر موجودات میشدن. چه چیزی باعث میشد اگر بار اول شکار نکردن قبل از بحرانی تر شدن شرایط بار دوم تلاش کنن؟ یا سوم یا صدم؟ حس گرسنگی به کنار، مغز با ترشح هورمون و ایجاد ترس و استرس این کارو میکنه. این یک واکنش طبیعیه تا انسان اولیه به بقای خودش ادامه بده و نمیره.

بله این واکنش بسیار خوبیه اما شما میدونید ترس و استرس چه بلایی سر انسان امروزی میاره. این عملکرد تلاش جهت بقا هنوزم درون ما هست و مثل همون دوران غار نشینی کار میکنه. زمانی که شغلمون رو از دست میدیم نگرانی در مورد آینده، بی پولی، گرونی و... باعث از بین رفتن تمرکزمون میشه، درست نمیخوابیم و هیچ کاری نمیتونیم انجام بدیم. نکته اینجاست که این عملکرد طبیعی مغز باعث میشه مصاحبه کاری ناموفقی داشته باشیم یا توی انتخاب شغل، توافق حقوق  و... اشتباه کنیم.
پس در درجه اول سعی کنید به این احساس غلبه کنید. من در این مواقع اینطور فکر میکنم: اندک پس اندازی دارم، با صرفه جویی و مدیریت مالی اگر مدتی دنبال شغل بگردم و بیکار باشم ضربه ای نخواهم خورد. درون خودم اون ترس رو از بین میبرم.
فراموش نکنید ما در اوضاع نرمالی نیستیم و همه از این شرایط بد کم و زیاد آسیب خوردن. برای من خیلی دلگرم کننده بود وقتی دیدم بچه های لینکدین هوای همدیگه رو دارن و به دیده شدن پست دوستای جویای کارشون کمک میکنن.

امیدوارم تونسته باشم مقداری از استرس شما در این شرایط کم کرده باشم.
به امید روزای بهتر.

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر

مهرداد در تاریخ 1401/08/30 - 23:09 نوشته
دمت گرم مطلب جالبی بود، واقعیت اینه که حتی اگه ضعفی از نظر عجله برای بدست آوردن شغل داشته باشیم گاهی لازمه کمی مخفیش کنیم. اینم بین ایرانیا و کاسب ها از قدیم بوده.