بخش زیادی از عمر ما در محل کار سپری میشه و طبیعتا خوب یا بد بودنش اثری در ما خواهد گذاشت. همچنین میتونه عامل موفقیت یا شکست در زندگی هر فردی باشه. پس اگر بتونیم با آدمای خوبی کار کنیم قطعا تاثیر مثبتش رو در زندگیمون خواهیم دید.
پیدا کردن محل کار مناسب واقعا کار سختیه، یکی از راههاش استفاده از تجربیات دیگرانه. برای این موضوع پروژههایی منتشر شدن اما دوام نداشتن. در این مطلب سعی کردم 10 مورد از رایجترین نشانههایی که به شما میگه نباید با اون شخص یا شرکت کار کنید رو آماده کنم. اگر هر کدوم از این نشانهها رو موقع مصاحبه یا ابتدای همکاری دیدین پیشنهاد میکنم دنبال جای دیگهای باشید.
1) از بستن قرارداد کاری اجتناب میکنن یا به هر بهانهای قرارداد ناقص میبندن.
مهمترین مورده. نشون میده نمیخوان زیر بار تعهد برن یا اینکه از نبود قرارداد در زمان همکاری شما به عنوان اهرم فشار استفاده کنن. دید همکاری بلند مدت به شما ندارن و در نتیجه به طور کلی امنیت شغلی نخواهید داشت.
قرارداد ناقص میتونه فرمهای مختلفی داشته باشه، مثلا یک قرارداد با حداقل حقوق در حالی که شما روی مبلغ بیشتری توافق کردین با مطرح کردن این بهانه که مالیات حقوقت کمتر بشه. این از نداشتن قرارداد خطرناک تره! چون در صورت شکایت همون حداقل حقوق به شما تعلق میگیره. یا اینکه باز به بهانه دوره تست طولانی مدت(بیش از یک ماه) از بستن قرارداد طفره میرن.
2) از همکاران قبلی بد میگن و اونا رو مقصر میدونن.
نشون میده طرف مقابل شما آدم مسئولیت پذیری نیست. امروز اونا مقصرن و فردا شما. یادتون باشه در هیچ اتفاقی یک نفر صد در صد مقصر نیستش.
3) جلوی شما به دیگران بیاحترامی میکنن.
احترام فاکتور خیلی مهمی برای یک همکاری خوبه. اگر مشاهده کردین با همکارانتون بیاحترامی میشه(حتی شاید در اون لحظه رفتار خوبی نسبت بهتون داشته باشن)، یه مقدار که صبر کنید در مورد خودتون هم این اتفاق خواهد افتاد.
4) زیاد وعده و وعید میدن و بیش از اندازه نسبت به آینده امیدوارن.
وعده و وعید کلامی باد هواست. اگر خیلی انسان امیدوار به آیندهای هست احتمالا تازه کاره!
5) در زمان همکاری حریم خصوصی نداری و مدام چک میشی.
کسی که به حریم شخصی شما احترام نمیذاره و بهتون شک داره احتمالا دچار اختلال روانیه.
6) جملات چرت دلگرم کننده!
مثلا ما یک خانواده هستیم، ساز و کار ما بر پایه اعتماده و... . اگر این نشانه رو داشتن فرار کنید! این حرفها صرفا جهت فریب دادن شماست.
7) به شما یا سایر همکارانتون اهمیت نمیدن.
مثلا هنگام صحبت کردن در مصاحبه مشغول کار دیگه ای میشه و... . این نشون میده برای شما ارزشی قائل نیست و به عنوان برده بهتون نگاه میکنه.
8) حرف های تهدید آمیز میزنن.
اگر توی صحبت هاشون حتی رگههایی از تهدید هم پیدا کردین یعنی امنیت شغلی و روانی نخواهید داشت. توجه کنید آدما ابتدای آشنایی با هم خودشون نیستن و ادا در میارن تا چیز بهتری از خودشون رو ارائه بدن. پس بدترش رو هم در نظر بگیرید.
9) حرف و عملشون یکی نیست.
به عنوان مثال گفته میشه همکاریشون بر پایه اعتماده، اما در عین حال روی کامپیوتر شما اپلیکیشن مانیتورینگ نصب میکنن تا لحظه لحظه کارهایی که انجام میدین مانیتور بشه(بهتون شک دارن).
10) شرکت مشکلات مالی داره یا پول خرج نمیکنه.
این نشانه رو هنگام ورود میتونید با توجه کردن به محیط کاری تا حدودی متوجه بشین. مثلا تجهیزاتی که برای کارمندان آماده کردن و...
امیدوارم این مطلب بتونه به شما در پیدا کردن یک محل کار مناسب کمک کنه. اگر از من بپرسید مهمترین نشانه یک محل کار و همکار خوب چیه میگم احترام.
موفق باشید.