احسان رضایی

یک توسعه دهنده

درس های yii2 شماره 8: login و دسترسی به قسمت backend

در yii2 , / تاریخ ارسال 19-08-1395 / 0 نظر / آخرین ویرایش 12-12-1402

قبلا در مورد قالب های yii2،  پیکره بندی پایگاه داده و database migration توضیحاتی داده ام که لازم است قبل از مطالعه این درس ابتدا به هر سه موضوع سَری بزنید.

اگر از قالب advanced استفاده میکنید و تصمیم دارید وارد قسمت backend فریم ورک شوید(قسمتی که به طور معمول جهت پیاده سازی بخش مدیریتی پروژه از آن استفاده میشود) متوجه خواهید شد که نیاز به لاگین دارید.

http://localhost/advanced/backend/web/index.php?r=site%2Flogin

در درجه اول شما تا کنون هیچ نام کاربری در پروژه نساختید و حتی اگر بخواهید این کار را انجام دهید(قسمت signup که لینک آن در بخش frontend، منوی بالای صفحه است) با خطای "جدول user وجود ندارد" مواجه خواهید شد.

http://localhost/advanced/frontend/web/index.php?r=site%2Fsignup

برای حل این موضوع و دسترسی به قسمت backend پروژه باید مراحل زیر را طی کنید:

- پیکره بندی پایگاه داده را انجام دهید.

- داخل پروژه ابزار خط فرمان را باز کرده و دستور yii migrate را اجرا کنید. با اجرای این دستور migration مقدار دهی اولیه شده و جدول user هم ساخته خواهد شد.

- روی لینک signup که در منوی بالای قسمت fronend وجود دارد کلیک کنید و یک کاربر جدید بسازید.

- بعد از ایجاد کاربر به طور خودکار login میشود، در همان منو لینک logout و login هم وجود دارد.

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر