احسان رضایی

یک توسعه دهنده

درس های yii2 شماره 5: ActiveRecord چیست؟

در yii2 , / تاریخ ارسال 04-08-1395 / 0 نظر / آخرین ویرایش 23-01-1403

active record pattern الگوی طراحی‌ای است که معمولاً در نرم‌افزارهایی که از پایگاه‌های دادهٔ رابطه‌ای برای ذخیره داده‌های خود بهره می‌برند به کار می‌رود.

active record pattern روشی برای دستیابی داده‌ها از درون پایگاه داده است. یک جدول پایگاه داده یا نما توسط یک کلاس همپوشانی می‌شود، بنابراین یک نمونه از شی برای یک سطر یکتا در جدول گره می‌خورد. پس از ساخت یک شی، سطر جدیدی به جدول افزوده می‌شود. هر شی‌ای که بارگذاری می‌شود اطلاعات خود را از پایگاه‌داده می‌گیرد. هنگامی که شی‌ای به‌روز می‌شود، سطر متناظرآن جدول نیز به‌روز می‌شود. کلاس همپوشان متدها یا خواص دستیابی برای هر ستون در جدول را پیاده‌سازی می‌کند. این الگو معمولاً توسط ابزارهای پایدار شی یا object persistence tools و در نگاشت رابطه‌ای شی یا object-relational mapping به‌کار می‌رود. معمولاً روابط کلیدخارجی همچون نمونه شی‌ای که دارای نوع مناسب است توسط یک خاصیت نشان داده می‌شوند. پیاده‌سازی active record pattern را می‌توان در فریم‌ورک‌های گوناگون و محیط‌های برنامه‌نویسی بسیاری یافت. برای نمونه، اگر در یک پایگاه‌داده جدولی با نام parts با ستون‌های name (از نوع رشته‌ای) و price (از نوع صحیح) وجود داشته باشد. الگوی active record pattern در کلاسی با نام part پیاده‌سازی می‌شود. این پیاده‌سازی در شبه‌کد زیر چنین است:

part = new Part()
part.name = «Sample part»
part.price = ۱۲۳٫۴۵
part.save()

 شبه‌کد بالا سطر جدیدی را در جدول parts با مقادیر داده شده می‌سازد و تقریباً معادل دستور SQL زیر است:

INSERT INTO `parts` (`name`, `price`) VALUES ('Sample part', ۱۲۳٫۴۵);

 

برای تعریف یک active record در yii نیاز به extend از yii\db\ActiveRecord و پیاده سازی متد tableName در کلاس مورد نظرتان دارید.

class Customer extends \yii\db\ActiveRecord
{
    public static function tableName()
    {
        return 'customer';
    }
}

در متد tableName فقط باید نام جدولی که تصمیم دارید در این کلاس همپوشانی شود را بازگردانید.

به عنوان مثال میتوان از active record اینچنین استفاده کرد:

- ایجاد یک سطر جدید در جدول user

$user = new User();
$user->name = 'Qiang';
$user->save();

- انتخاب/select یک کاربر به شرطی که نام آن CeBe باشد

$user = User::find()->where(['name' => 'CeBe'])->one();

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر