احسان رضایی

یک توسعه دهنده

درس های yii2 شماره 3: مسیریابی

در yii2 , / تاریخ ارسال 01-08-1395 / 1 نظر / آخرین ویرایش 01-12-1402

مسیریابی در yii2 شامل دو مرحله است

- تجزیه درخواست ورودی به مسیر و query parameters

- تناظر یک controller action به مسیر و رسیدگی به درخواست

اصلی ترین واحد یک کنترلر action ها هستند که میتوان با استفاده از آنها به اجرای درخواست کاربران رسیدگی کرد.

 زمانی که از فرمت پیش فرض URL استفاده میکنید، درخواست کاربر به مسیر و یک پارامتر GET به نام r تجزیه میشود.

برای اجرا و رسیدگی به درخواست کاربر باید controller action مشخصی برای مسیر ایجاد کنید.

یک مسیر به وسیله ی کاراکتر "/" به چند قسمت شکسته میشود. به عنوان مثال site/index به دو قسمت site و index شکسته خواهد شد. هر قسمت معادل یک شناسه است که به واحدی منسوب خواهد گشت(یک controller یا یک action).

با شروع از قسمت اول مسیر، framework بررسی میکند آیا چنین شناسه ای در متد actions تعریف شده یا خیر، اگر این شناسه وجود داشت یک شی از آن controller و تنظیماتی که همراه با آن در actions وجود دارد ساخته میشود در غیر این صورت controller در متد هایی که توسط کاربر نوشته شده به دنبال شناسه مورد نظر خود میگردد تا از آن استفاده کند.

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر

نریمان تاتاری در تاریخ 1397/02/14 - 13:00 نوشته
سلام اقای احسان رضایی عزیز با تشکر از شما که در رابطه با yii فریم ورک در حال فعالیت هستید واقعا سایت خوبی رو راه انداختید ممنون از آموزش هایی که دارید میزارید من کلا کم کامنت میزارم ولی سایتی که راه انداختید به حدی خوب و مفید بود که من رو مجبور کنه کامنت بزارم امیدوارم که همینطور ادامه بدید سایتتون رو و هر روز پر بار ترش کنید مخصوصا در زمینه yii
پاسخ احسان:

ممنون و موفق باشی دوست عزیز.